Monday, October 3, 2011

Domestic is the best. Kotimainen on paras

I actually don't know how to handle this subject without offending Finnish readers, cause in my opinion using of word 'domestic' in Finland is exaggerated. For example commercials as: 'brush for a Finnish yard', (are the Finnish yards somehow different that e.g. Norwegian ones?). The washing powder advertisement: 'clean in a Finnish way' (so like what?), flowers' advertisement: 'buy the Finnish flowers', while the mentioned flower species were not originally from Finland, not even close to that. Similar issue with the Christmas trees: Danish ones cheaper and sometimes better looking than the Finnish ones - get less buyers than the domestic trees. Nokian tyres commercial: 'Trust the Natives', or the Finnish yogurt commercial: 'Choose the Finnish one, so you will get the good feeling'.
I was buying candles, and some lady asked me to read text on the box, as the printed letters were very small. I was sure she wanted to know the price, so I told her that the whole box costs only one euro, but she told me she wanted to check out the producer to make certain that the candles come from Finland.
Finnish fruits and vegetables are sold very well, though they are often much more expensive than the imported products.
'Domestic' in Finland rules. I don't say that's wrong. I picked that subject cause it seems to me remarkable. Maybe during economic crisis such attitude to domestic products is really good.

Kotimaisuus: en oikeasti tiedä miten käsitellä tätä aihetta loukkaamatta Suomalaisia lukijoita ,,, mutta yritän. Minusta 'kotimaisuus' sanan käyttäminen Suomessa liioitellaan. Es. mainokset kun: 'harja suomalaiselle pihalle', (onko suomalainen piha erikoinen kun es. norjalainen?), pesujauheen mainos: 'suomalaisesti puhdas' (siis miten?), kukkamainokset: 'osta suomalainen kukka', vaikka mainitut kukkien lajit eivät olleet kotoisin Suomesta, ei edes läheltä. Joulukuusista - sama juttu: tanskalainen vaikka halvempi usein ei kelpaa, kun ei ole kotimainen. Nokian renkaat mainos: 'Luota kotimaiseen'. Jogurtti mainos: 'Valitse suomalainen, siitä tulee hyvä olo'.
Olin ostamassa kynttilöitä, ja joku nainen tuli kysymaan mitä luki paketissa, koska kirjaimet olivat oikein pienet. Olin varma hän kysyi kyntiloiden hinnasta, ja sanoin että koko paketti on vain eurolla. Nainen vastasi, että hän ei voinut löytää tietoja valmistajasta, ja halusi varmistaa että ne oli valmistettu Suomessa.
Kotimaiset vihannekset myös ovat suositut korkeasta hinnasta riippumatta.
Kotimaisuus 'rules' Suomessa. En sano että se olisi väärin, se vain hämmästyttää minua ja aihe tuntuu huomionarvoiselta. Ehkä taloudellisen kriisin aikana sellainen asenne on hyvä ja tärkeää.

1 comment:

  1. Mielenkiintoinen blogi ja tämän tekstin huomio on aika spot on! Olen suomalainen ja miettinyt joskus samaa: jännä kun kaiken on aina oltava suomalaista/kotimaista. Kai joillekin vanhemmille ihmisille on varsinkin tärkeää että tuotanto on kotimaista. Ekologisista syistä ymmärrän jos haluaa esimerkiksi ostaa paikallisia vihanneksia mutta muuten tuo ilmiö hämmästyttää myös minua vaikka supisuomalainen olenkin. :D

    ReplyDelete