Getting used to the Finnish rythm of the everyday life took me a lot of  time. Finns don't hurry. Rarely I see here people running to the bus or  train. Only few times I have witnessed customers' impatience caused by  the slowly progressing checkout queue.
And I have to admit, few times I  was that unpatient customer.
I always used to be in a hurry in general, but in  Finland I was forced to slow down.
In Finland no one sends angry looks nor comments standing in a queue to  checkout when sb trying to pay with card forgets PIN  number, or forgets to weight vegetables - what means few minutes more of  waiting for everyone.
Once I was crossing the street on the red light. The street was totally  empty, I could see about kilometer of the street looking to the right  and left. Suddenly I heard the shout behind my back: 'You are breaking  the law!' The shouting man looked really angry.
I guess crossing street on the red light is not a big crime, but  obviously according to the Finnish social-behavioral standards - it was more  serious than I supposed.
Suomalaiseen arkielämän rytmiin  tottuminen on vienyt minulta hyvin paljon aikaa.
Suomalaisilla ei ole  kiirettä. Hyvin harvoin olen nähnyt ihmisten juoksevan busiin tai  junaan.
Vain pari kertaa olen nähnyt kaupassa kärsimättömän asiakkaan  kun jono kassalla hidastelee.
Pari kertaa tämä malttamaton asiakas oli  minä.
Olen aina ollut kiireinen, mutta Suomessa minun oli pakko  hidastaa.
Suomessa ei kukaan näytä vihaista ilmetta tai sano  kommenteja jonossa kassalla, kun asiakas kassalla unohdaa PIN numeron  tai unohdaa puntaroida vihanneksia, ja se tarkoittaa kaikille pari lisä  minuuttia odottamista jonossa.
 Kerran olin ylittämäässä katua punaisilla. Katu oli aivan tyhjä. Pystyin näkemään katua kilometri vasemmalle ja oikealle. Yhtäkkiä  kuulin huuto minun takana, "NYT RIKOT LAKIA!" huutava mies näytti  vihaiselta. Minusta kadun ylittäminen punaisilla ei ole suuri rike.  Kuitenkin näyttää sitä, että suomalaiset sosiaaliset käyttäytymis standardit ovat tärkeämpiä kuin luulin. 
 
No comments:
Post a Comment