Saturday, October 1, 2011

about Finnish SAUNA

Sauna is an essential part of the Finnish culture. There are ca. 5 million inhabitans in Finland and over 2 million saunas.
I realize that revealing my feelings about sauna can discourage all the possible Finnish readers of this blog, because ... I don't like sauna. I've tried many times to enjoy it, but the only pleasant feeling I got was relief that is over.
I guess it's a question of being rised up and living for almost 30years in a different culture. Im not very shy, I look like an average woman and I don't have any traumas. I just don't feel comfortable with being naked in company of the other people, neither find nice sweating in a hot steam.
I went to the public swimming pool. Oh Gosh ,,, that was 'fun'. I was freezing for 15 minutes and left because I felt uncomfortable to go to warm up to sauna, where bathing suits are not allowed.
The women in sauna seemed just to relax there, they didnt pay attention to the others at all, but I had problem to go there.
There's shared sauna in our block of flats. Tuesdays are for men (my husband takes sons there), and Wednesdays for ladies. I got invitation many times from our woman neighbours, and I have run out of excuses why I 'cant' come this time. OK, Im freak. Getting used to sauna (and to salmiakki) just exceed my capabilities.
PS. I have found some statistics from internet, that 15 % of Finns don't like sauna ... I feel a bit better now:-)

Saunominen on tärkeä osa suomalaista kultuuria. Suomen väkiluku on noin 5 miljoonaa, ja yli 2 miljoonaa saunaa, siis kirjoittaminen minun mielipidetta saunasta on melkoinen riski, että menetän mahdolliset suomalaiset lukijat hetkessä, koska ... en pidä saunomisesta. Olen yrittänyt monta kertaa, mutta ainoa mukava fiilis tulee kun saunahetki on jo ohi. Tuntuu todella epämukavalta istua alastomana vieraiden ihmisten seurassa, sekä ei ole mitään mieluisaa kun vain istuu paikallaan ja hikoilee. Kävin uimahallissa. Olipa 'hauskaa'. Kävelin siellä jääkylmänä 15 minuuttia ja lähdin pois, koska tuli epäviihtyisä olo kun piti mennä lämmittelemään saunaan, missa uimapuvunkäyttö on ohjeissa kieletty. Naiset sisällä vaikuttivat rennolta, ne istuivat vain, eivät ottaneet yhtään huomioon toisiaan, mutta minulla kuitenkin oli ongelma mennä sinne. Meidän talossa on lenkkisauna, tiistaisin miehille (mieheni käy pojan kanssa), ja keskiviikoisin naisille. Sain kutsun mukavalta naapurin rouvalta monta kertaa, ja en osaa enää keksia uusia tekosyyta miksi 'en voi' saunaan mennä. OK, olen friikki, mutta saunomiseen (ja salmiakkiin) sopeutuminen ylittää minun kynnykseni. PS. Saunomisgallupista oli, että tähän mennessä 15 % vastaajista ei pidä siitä - vähän parempi olo kun sain tämän uutisen :-)

The 2nd photo: my son enjoying sauna. Kuvassa 2: minun poika nauttii saunassa.

2 comments:

  1. Tiedän muutamia jotka eivät pidä saunomisesta, enkä ainakaa itse ajattele sillee "en lue sun blogias kun et pidä siitä mistä mä pidän" :D ei se ny iha niin mene. :) Mut toiset tykkää toiset ei. Toisille se on epämiellyttävää ja toiset vaa tykkää siitä. Minä olen lapsesta asti käynyt saunassa, että ehkä se on osa syy miksi se on minulle luontevaa enkä keksi mitään parempaa!! Yleensä itse käyn yksin taikka mieheni kanssa, ja tiedän kyl tunteen et on todella epämiellyttävää mennä vieraitte ihmisten kanssa saunaa, minulle se tunne tulee välillä jos meen jonku tutunki kanssa. Mut niiku sanoin, ei kaikki tykkää siitä. :)

    ReplyDelete
  2. Sauna is place to be :) http://www.youtube.com/watch?v=gHTj4fO0fUY

    ReplyDelete